FÅ KOLL PÅ DITT VARUMÄRKE

Branda din business

Tjänsten som ger dig som är nyföretagare, soloprenör eller entreprenör koll på ditt varumärke. Så att du lättare attraherar de som du kan och vill hjälpa med dina tjänster eller produkter.

Har du koll på ditt varumärke?

Tycker du det är svårt att formulera vad du egentligen hjälper dina kunder med? Är det kristallklart i ditt huvud men desto svårare att formulera det i ord? Känns det klurigt att presentera dina tjänster och lyfta fram varför någon ska jobba med dig? Hur ska du låta och hur ska du se ut? Ändras det visuella lite då och då och budskapen tenderar att skifta efter vad som känns rätt för stunden?

Du är inte ensam. Det här är saker som många funderar på. En stor del av svaren stavas varumärke. Och det, det kan hjälpa dig med.

Delar i ditt varumärke

Branda din business kommer hjälpa dig att få klarhet kring din profil och personlighet, din kund och ditt erbjudande och din särskiljning så att du självsäkert kan sprida ditt budskap till omvärlden och locka till dig rätt kunder.

DIN PROFIL & PERSONLIGHET

Vi börjar med att titta närmare på vem du är och vad du står för, hur du vill bidra till den värld och det samhälle vi lever i och vad som tänder din glöd. Fokus här är främst på varför du gör det du gör, inte på vad du gör.

DIN KUND & DITT ERBJUDANDE

Du kan inte och ska inte vara för alla. Vi fördjupar oss i din idealkund och hur du formulerar ditt erbjudande – för att vara relevant för de du vill och kan hjälpa och prata till dem på ett sätt som får dem intresserade och som de känner igen sig i.

DIN SÄRSKILJNING

Slutligen ska vi få fatt i din särskiljning; det som skiljer dig från andra i samma bransch och som du ska lyfta fram som varför någon ska jobba med dig istället för någon annan. Vi ser oss omkring för att hitta din sweetspot.

People do not buy goods and services. They buy relations, stories and magic.

Varför är det viktigt att du har koll på ditt varumärke?

Att ha koll på ditt varumärke och stå stark i vem du är och vad du står för som företagare är en god grund för att attrahera de som du kan och vill hjälpa med dina tjänster och produkter. När du förmedlar samma känsla och budskap genom alla kontakter som dina målgrupper har med dig ger du ditt varumärke bättre förutsättningar att bli starkt. Med ett starkt varumärke kan du bli tydligare mot din önskade kund, bli ett mer attraktivt val och därmed också ta högre betalt. 

Sammanfattat kan ett starkt varumärke leda till

  • lojala och mer engagerade medarbetare.
  • högre förtroende för företaget.
  • att du kan ta mer betalt.
  • att du får en mer stabil försäljning och vinst genom varumärkeslojalitet.

Vilket sammanfattat kan ge dig en ökad lönsamhet.

Din investering är 20 000 kronor ex moms.

Vad säger andra om tjänsten?

Arbetet med Karamell har inneburit att jag vet vilka uppdrag jag inte ska tacka ja till eller jaga efter. Jag har blivit tryggare i att prata om vad jag erbjuder. Börjat skriva inlägg på Linkedin. När jag tog hjälp fick jag mer energi och blev mer målmedveten. Motivationen till att satsa mer helhjärtat på företagandet ökade. Mest betydelsefullt har varit att Hanna hade förmågan att lyssna på ett ostrukturerat prat och sen översätta det med andra ord så det blev begripligt för både mig själv och andra.
Under arbetet upplevde jag det som att Hanna verkligen ville förstå mig och mina drivkrafter och hennes bemötande gjorde att jag kände mig bekväm med att dela med mig. När Hanna presenterade min varumärkeshandbok så var det en häftig känsla. Hon hade lyckats fånga allt som var viktigt för mig och knådat det till en helhet med fler och nya vinklar som tog mig framåt. Hanna hjälper dig att vidga perspektiven och att få dig som person och ditt företagande att flyta samman till något riktigt fint och kraftfullt.
Maria Ericsson
Sustagency

Såhär går det till

1.

Uppstart och tidplan

Vi ses i ett digitalt möte för att starta upp. Vi lägger en tidsplan, du får möjlighet att ställa frågor och jag skickar över uppgifterna du ska arbeta med tills vi ses nästa gång.

Vi kommer att ses i tre möten för att arbeta med de olika delarna i ditt varumärke. Inför varje möte får du uppgifter att arbeta med. I mötet berättar du för mig vad du har kommit fram till. Jag lyssnar, ställer följdfrågor och utmanar dig i dina tankar.

2.

Eget arbete och coaching

3.

Bearbetning och sammanställning

Efter våra tre möten har jag ett gediget underlag som jag kommer att bearbeta och sammanställa i en varumärkeshandbok till dig. Om du har en grafisk profil designar jag den i en layout som följer din profil. Du kommer att få möjlighet att tycka till om innehållet och be om eventuella ändringar.

När handboken är klar kan du börja använda och implementera den genast. Det kan innebära att du vill göra ändringar på exempelvis webbplats, sociala medier, trycksaker med mera. Bara din fantasi sätter gränserna! 🙂 Du kanske också vill investera i några av tilläggstjänsterna du kan läsa om nedan.

4.

Överlämning och implementering

TILLÄGGSTJÄNSTER

Låt ditt varumärke komma till liv

När du har definierat ditt varumärke är det dags att låta det komma till liv. Det kan jag och mina konsultkollegor också hjälpa dig med. En grafisk profil är alltid ett bra nästa steg. Kanske vill du också ha en snygg och funktionell webbsida eller varumärkessäkrade bilder att använda i dina sociala kanaler?

En grafisk profil är ditt företags kostym och varumärket översatt i ett visuellt uttryck. Jag hjälper dig att ta fram en logotyp, färger och typsnitt.

Med hjälp av mina konsultkollegor tar jag fram en webbsida som passar dina behov. Om du vill göra din webbsida själv har jag tips på tjänster som kan passa dig.

Har du behov av att ta varumärkessäkrade bilder kan jag rekommendera fotografer i mitt nätverk och jag kan tillsammans med dem se till att du får precis de bilder du vill ha och behöver.

Behöver du mallar för sociala medier, nyhetsbrev, utskick eller något annat tar vi fram det. Många soloprenörer använder designprogrammet Canva vilket jag kan skapa mallar för, om du vill använda det.

Är du redo?

Om du känner att det är dags att ta ditt varumärke på allvar och ge dig själv bättre förutsättningar att lyckas nå dem du vill och hjälpa dem med det du drömmer om – välkommen att boka ett första möte.

Om du inte är redo och har några frågetecken som du vill räta ut – är du också välkommen att boka ett möte.

Ser fram emot att höra från dig!