KARAMELLS BLOGG
Kommunikationskarameller
Då och då får jag feeling och skriver ett blogginlägg. Alltid bjussiga, ofta innehållandes kunskap och ibland personliga berättelser. Trevlig läsning!
Boosta din kommunikationsplanering med kreativitet
Är ordet kommunikationsplan något som får dig att sucka? Kanske tänker du på oinspirerande tabeller och en allmän känsla av fyrkantighet. Kasta in en dos
Boosta din kommunikationsplanering med kreativitet
Är ordet kommunikationsplan något som får dig att sucka? Kanske tänker du på oinspirerande tabeller och en allmän känsla av fyrkantighet. Kasta in en dos
Avsnitt 8: Vad gör en kommunikatör egentligen?
I avsnitt 8 ger vi oss på ämnet ”Vad gör en kommunikatör egentligen?” 🤔💡En populär fråga senaste åren och nu ska den redas ut ännu
Skapa en kanalstrategi – för att effektivisera internkommunikationen
På en av mina tidigare arbetsplatser hade vi en utmaning när det gällde den interna kommunikationen; vi hade inte ordning på kanalerna. Syftet med kanalerna
Avsnitt 7: Lyssna är halva grejen!
I avsnitt 7 av podden Kommunikationsrådet pratar vi om ett ämne som ibland glöms bort i kommunikationsarbetet – vikten av att lyssna. Det är något
Så kan du utvärdera den interna kommunikationen
Är din organisation duktig på intern kommunikation? Vet ni eller tror ni? Känner du att ni gör kommunikationsinsatser bara för att, utan att veta om
Avsnitt 6: Case – internkommunikation
I avsnitt 6 är det återigen dags för ett case. En kund har hört av sig till Linda. Personen har fått ansvar att jobba med
Avsnitt 5: Misstagen som sänker varumärket
Vi är framme vid avsnitt 5 och vi snackar om missar att missa. Vi delar med oss av en lista på fem olika typer av
Avsnitt 4: Målgruppsanalys – vem, varför och hur?
Avsnitt 4 är här 💫Vem pratar du med? Varför? Och hur? I det här avsnittet pratar vi om ett favoritämne – målgruppsanalys. Känner du dig
Avsnitt 3: Case – att kommunicera i förändring
Avsnitt 3 är ute i etern 🎙️ Den här gången tar vi upp ett case. Ett företag har genomfört en stor förändring men inte lyckats
Starka varumärken byggs inifrån
I dagens snabbrörliga och stressade samhälle är varumärken mer betydelsefulla än någonsin. Ett starkt varumärke är som en ledstjärna som guidar ditt företag genom olika
Avsnitt 2: Fyra viktiga kommunikationsråd
Vi har fått mycket positiv feedback på vårt första avsnitt – otroligt kul! Stort tack till dig som tagit dig tid att återkoppla till oss.
Premiär för podden Kommunikationsrådet
Idag är det premiär för vår podd, min och Lindas! Vi har döpt den till samma namn som vår gemensamma tjänst; Kommunikationsrådet (med Blom &
Varför anlita en kommunikationskonsult?
Det händer att jag får frågan ”Men varför ska vi anlita en kommunikationskonsult?” när jag berättar om vad jag arbetar med. Många verkar ha en
Varumärkespositionering – särskilj ditt varumärke från andra
Oavsett om du arbetar aktivt med att bygga ditt varumärke eller inte kommer andra att tycka och tänka något om det – så ditt varumärke
4 steg av varumärkesutveckling
Att bygga ett varumärke tar tid och sker i flera olika steg. För varje steg finns det olika lösningar som kan hjälpa dig att få
Processen att ta fram en logotyp
Det händer (allt mer sällan) att jag träffar på potentiella kunder som vill ha en logotyp som inte får kosta mer än några tusenlappar. Ofta
5 anledningar att satsa på internkommunikation
Många gånger när jag pratar kommunikation med företag och organisationer tar samtalen sin utgångspunkt i externkommunikation. Det verkar vara naturligt för de allra flesta att
Processen att ta fram en varumärkesplattform i 3 steg
Att ta fram en varumärkesplattform är, och ska vara, roligt. Då blir slutresultatet som bäst. Därmed inte sagt att det under resans gång inte kan
Hejdå 2022. Hej 2023!
Snart har ett helt år passerat. Jag har svårt att ta in hur fort det har gått. Det känns inte som att det var längesedan
Vilka färger passar ditt varumärke?
Färger är en viktig del av ditt varumärkes visuella uttryck. Dina färger ska, precis som din övriga profilering, bidra till rätt känslor och associationer för
Så kartlägger du ditt kommunikationssystem
I detta inlägget tipsar jag om hur du kartlägger ditt kommunikationssytem.
Ett annorlunda 2021
Då var det dags att än en gång summera ett år som gått. Jag gillar det. Att blicka bakåt och se vad som faktiskt hände
Gör du rätt saker? Ta reda på det med mätning och uppföljning!
Det är inte ovanligt att vi gör en massa kommunikation som vi hoppas ska ta oss mot våra mål. Vad som är lite mer ovanligt
Karamells kvartalsrapport Q3 2021 – när livet händer
Redan oktober och det är dags att summera det gångna kvartalet, och titta framåt. Det har tagit mig några dagar att komma igång att skriva
Så kan du börja arbeta med strategisk kommunikation
Har du funderat på vad strategisk kommunikation är? Eller vill du kanske arbeta mer strategiskt med kommunikationen där du jobbar men vet inte vart du
Karamells kvartals-och halvårsrapport (Q2 )
I april skrev jag min första kvartalsrapport för Karamell. Tidigare har jag summerat året runt nyår men fastnade för kvartalsrapporten, så här kommer nu en
Att göra en NÖHRA
En modell jag ofta använder i såväl mina kunduppdrag som för egna behov är NÖHRA-modellen. Det är ursprungligen en modell som används inom coaching men
Karamells kvartalsrapport Q1 2021
Även om jag är en väldigt gul-röd person (om vi pratar den omdiskuterade disc-analysen) i mitt jobb så är jag nog liiite blå också. Jag
Vad gör jag som kommunikationsstrateg?
Kommunikatör, kommunikationsstrateg, webbredaktör, producent, marknadskommunikatör, internkommunikatör, digital kommunikatör, kreatör, redaktör, informatör – ja listan på titlar inom kommunikatörsyrket kan göras lång. Men vad gör egentligen
Ge ditt varumärke personlighet med tonalitet
Alla har vi vårt sätt att prata på. Ord vi använder och ord vi aldrig skulle använda. Uttryck vi gillar och uttryck vi dissar. Olika
Vad är strategisk kommunikation?
Ibland när jag berättar för människor jag träffar att jag arbetar med strategisk kommunikation får jag frågan vad det egentligen är. Vilket såklart är en
En återblick på 2020 ✨
Dags att göra en återblick och summera 2020. Var börjar man? Var slutar man? En kväll för någon vecka sedan när jag låg och funderade
Vad är OKR och varför ska man jobba med det?
OKR är en målstyrningsmetod som togs fram under 1970-talet av Andy Groove som arbetade, och införde OKR, på Intel. Idag är Google och LinkedIn kända
Strategi för kommunikation i digitala kanaler
Strategisk kommunikation säger jag att jag arbetar med. Vad är det då? Jo, det kan ju vara en rad olika saker. Det som jag lägger
Visuell kommunikation skapar intryck och förväntningar
Som komplement till ditt strategiska kommunikationsarbete behöver du säkerställa att din visuella kommunikation bidrar till det du vill åstadkomma. Visuell kommunikation skapar intryck och förväntningar
5 anledningar att skicka pressmeddelanden
Alla organisationer kan tjäna på att skicka pressmeddelanden som en del i sitt marknadsförings- och kommunikationsarbete. Det som krävs är att du har en nyhet.
Guide: Så skriver du ett pressmeddelande
Om du inte redan skickar pressmeddelanden är det dags att börja nu! Alla företag, stora som små, har publicitet att vinna på att skicka pressmeddelanden.