Ge ditt varumärke personlighet med tonalitet
Alla har vi vårt sätt att prata på. Ord vi använder och ord vi aldrig skulle använda. Uttryck vi gillar och uttryck vi dissar. Olika vokabulär beroende på våra bakgrunder, vilka vi umgås med, vad vi har för tillhörigheter, vad vi jobbar med och så vidare. En del...
Vad är strategisk kommunikation?
Ibland när jag berättar för människor jag träffar att jag arbetar med strategisk kommunikation får jag frågan vad det egentligen är. Vilket såklart är en befogad fråga eftersom det är långt ifrån självklart för den som inte är insatt. Här ger jag min syn på saken....
En återblick på 2020 ✨
Dags att göra en återblick och summera 2020. Var börjar man? Var slutar man? En kväll för någon vecka sedan när jag låg och funderade på allt och inget kom den här texten till mig. Den börjar på topp i januari och slutar på topp i december. Kort summerat kan jag säga...
Vad är OKR och varför ska man jobba med det?
OKR är en målstyrningsmetod som togs fram under 1970-talet av Andy Groove som arbetade, och införde OKR, på Intel. Idag är Google och LinkedIn kända ambassadörer för metoden. OKR består av två delar; ”Objective” vilket står för mål och ”Key Results” som står för...
Strategi för kommunikation i digitala kanaler
Strategisk kommunikation säger jag att jag arbetar med. Vad är det då? Jo, det kan ju vara en rad olika saker. Det som jag lägger in i strategiskt är att det handlar om att lägga upp en långsiktig plan för att nå uppsatta mål på det mest fördelaktiga sättet man kan...
Visuell kommunikation skapar intryck och förväntningar
Som komplement till ditt strategiska kommunikationsarbete behöver du säkerställa att din visuella kommunikation bidrar till det du vill åstadkomma. Visuell kommunikation skapar intryck och förväntningar. Den bygger upp känslor hos dina målgrupper och i högre grad än...
5 anledningar att skicka pressmeddelanden
Alla organisationer kan tjäna på att skicka pressmeddelanden som en del i sitt marknadsförings- och kommunikationsarbete. Det som krävs är att du har en nyhet. Ett intressant pressmeddelande, med en riktigt bra nyhet, leder ofta till publicitet och har du lyckats...
Så avgör du om det är en nyhet eller inte
Det är ganska ofta man blir hemmablind i sin verksamhet när vardagen rullar på och allt och inget händer på samma gång. Det är lätt att tänka att det som händer hör till "det vanliga" och att det är så som det ska vara. Och så är...
Guide: Så skriver du ett pressmeddelande
Om du inte redan skickar pressmeddelanden är det dags att börja nu! Alla företag, stora som små, har publicitet att vinna på att skicka pressmeddelanden. Att skriva ett pressmeddelande är inte rocket science, men det finns saker att tänka på. I det här inlägget går vi...