Boosta din kommunikationsplanering med kreativitet

Är ordet kommunikationsplan något som får dig att sucka? Kanske tänker du på oinspirerande tabeller och en allmän känsla av fyrkantighet. Kasta in en dos kreativitet i mixen och gör kommunikationsplaneringen till något roligt! 

Börja inte med en tabell

Att sätta mig vid en dator och börja fylla i en tabell när jag ska planera kommunikation är något som verkligen hämmar min kreativitet. Och jag vet att det är ett vanligt scenario. Organisationen har en mall för kommunikationsplan som ska användas, därför börjar många där. Gör inte det. Låt kommunikationsplaneringen ha sin kreativa process.

Bjud in till workshop och blanda deltagare 

Bjud in deltagare med olika kompetenser till en workshop för att få med flera perspektiv och boosta kreativiteten. Det är nyttigt med oliktänkande.

Lämna kontoret och ge dig ut på äventyr

Släpp taget om konferensrummet och skrivbordet! Att lämna den miljö du ser varje dag öppnar upp kreativiteten. Ge dig ut på äventyr för att hitta nya perspektiv och inspiration. Varför inte ta med kollegorna på walk and talk? Fysisk aktivitet är bästa medicinen mot idétorka.

Skaka om hjärnan med olika övningar

För att få idéerna att flöda bättre kan det vara bra att göra något som skakar om hjärnan. Du kan använda ritblock, post-it-lappar och färgglada pennor för att visualisera tankar och idéer. Du kan också testa övningar som ”Om detta vore…” där du tänker utanför boxen och utforskar nya möjligheter. Exempelvis “Om detta vore en film eller en bok, vilken genre skulle det vara och hur skulle handlingen utvecklas?” Eller varför inte en snabb brainstorm där alla får tre minuter på sig att komma på så många idéer som möjligt kring det ni ska kommunicera om? Det kan handla om vilka problem det ni ska kommunicera om löser eller vad som kan hända när ni uppnått det ni vill med kommunikationen eller något annat du kommer på.

Sammanfattning – tips för att boosta din kommunikationsplanering

För att lyckas med en mer kreativ kommunikationsplanering kan du

  • byta miljö för att få nya perspektiv och stimulera kreativiteten
  • bjuda in olika deltagare och perspektiv för att få en bredare synvinkel och mer kreativa lösningar
  • testa ”walk and talk”-möten för att kombinera fysisk aktivitet med diskussioner
  • rita och visualisera dina tankar för att få en tydligare bild av dina idéer
  • använda post-it-lappar för att organisera och strukturera dina tankar och idéer
  • göra övningar som ”Om detta vore…” för att utmana dig själv att tänka utanför boxen.

Nu kan du fylla i mallen

Sortera och strukturera dina idéer, låt dem växa och utvecklas i planen. Tänk på hur varje del passar in i helheten och hur du kan bygga din plan för att nå dina mål. Först när du är klar med din kreativa kommunikationsplanering och har ett gäng idéer sätter du pennan mot pappret och fyller i din kommunikationsplan.

Vad ska du testa först?

Kommunikationsplanering behöver inte vara tråkigt och fyrkantigt. Med en dos kreativitet och några enkla knep gör vi det till något spännande och roligt. Let the magic happen ⭐

Vad kommer du att testa nästa gång du kommunikationsplanerar? Skriv till mig och berätta.

Få fler tips om strategisk kommunikation – signa upp dig på mitt e-brev kommunikationskarameller 🍬

Hej och välkommen till Karamells värld av kommunikation!

I den här bloggen delar jag med mig om tips och tankar kring kommunikation, varumärke, grafisk formgivning och företagande.

Jag som driver Karamell kommunikation heter Hanna Wallgren och är kommunikationsstrateg och grafisk formgivare.

Förutom bloggen har jag också ett e-brev du kan prenumerera på, där du får ta del av kunskap, inspiration och spaningar om kommunikation i olika former.

Fler inlägg från bloggen