Alla har vi vårt sätt att prata på. Ord vi använder och ord vi aldrig skulle använda. Uttryck vi gillar och uttryck vi dissar. Olika vokabulär beroende på våra bakgrunder, vilka vi umgås med, vad vi har för tillhörigheter, vad vi jobbar med och så vidare. En del älskar emojis, kanske på gränsen till överanvänder dem (?), medan andra tycker att det är fjantigt.

Vi har alla helt enkelt ett visst tonfall och sätt som vi använder språket på. Precis det samma kan ett varumärke ha. Genom att använda ett visst uttryck, en tonalitet, i dina texter och bilder kan du ringa in och förstärka varumärkets personlighet för att få människor att falla för just dig. Kanske är du ungdomlig, konservativ eller energisk?

Dina ordval skapar och väcker känslor

Nedan har jag skrivit ihop två fiktiva exempel på ett mejl som klädaffären Garderobsfavoriten ska skicka till sin kund. Mejlen har två helt olika uttryck och skapar helt olika känslor hos mig som mottagare. Inget är rätt eller fel, allt beror på vilken känsla man vill skapa. Vilket tilltalar dig mest?

Exempel 1 – återhållsam och saklig tonalitet

Ämne: Dina byxor är färdiga

Hej,

Dina byxor är nu färdiga att hämtas.

Hälsningar Hanna

Exempel 2 – energisk och kundnära tonalitet

Ämne: Dina byxor är redo att mötas!

Hej Rasmus!

Dina byxor är nu klara hos skräddaren och redo att följa med dig på spännande affärsmöten. Du är varmt välkommen att hämta upp dem när det passar dig. Vi har också fått hem skärpet du ville ha till byxorna, vi har lagt med dem i paketet. Du kan komma direkt till kassan när det är dags.

Ha en fortsatt bra dag!

Hälsningar Hanna
Garderobsfavoriten

Gör din tonalitet känd

Om du har en satt en tonalitet för ditt varumärke, se till att alla som jobbar med ditt varumärke känner till den och vet hur ni ska låta och vilken känsla ni vill skapa. På så sätt hjälps ni alla åt att bygga och stärka varumärket!

Tips! I min föreläsning ”Varumärket som upplevelse” pratar jag bland annat om just tonalitet.