Karamells kvartals-och halvårsrapport (Q2 )

I april skrev jag min första kvartalsrapport för Karamell. Tidigare har jag summerat året runt nyår men fastnade för kvartalsrapporten, så här kommer nu en summering av Q2 – vilket ju också blir en halvårsrapport.

Kvartalet i stort

Till största delen har Q2 bestått av jobb i mina löpande uppdrag. Bland annat har jag i ett projekt jobbat med att planera och genomföra webinarier och en livesänd slutkonferens. Det har varit riktigt roligt och jag har lärt mig en del nytt om det digitala mötesformatet. Tokgillar att lära nytt! I ett uppdrag har vi också spelat in ett studiosnack varpå jag blev varse hur lätt jag får tunghäfta när en videokamera står framför näsan på mig… Att stå på en scen framför en stor publik har jag inga problem med men att helt plötsligt få en kamera som åskådare var tydligen desto svårare. Övar därför för fullt på att trivas tillsammans med filmkameran.

Jag har också haft några workshops (exempelvis på temat ”Förberedd för intervju”) och hållit en föreläsning på temat ”Besökaren marknadsför” för ett destinationsbolag. Föreläsningen skulle egentligen hållits av min konsultkollega Linda Blom men då hon fick förhinder hoppade jag och in och tog den i stället. Guld värt att ha andra att kroka arm med i egenföretagandet!

Som jag skrev i förra kvartalsrapporten så innehåller ju våren några extra lediga dagar och det har jag haft. Härligt men tyvärr har ju inte vädret hängt med! Jag tycker det blev en lång och seg vårvinter, fick inte riktigt den energin jag hade önskat med sol och värme i april och maj. Desto bättre har det varit i juni, tack och lov.

Digitala kommunikatören och webbdesignern Tobias Thorn anslöt till Karamell i maj

Kvartalets största händelse har varit att jag anställt! Det var absolut inget jag hade planerat eller såg komma men känns det rätt så går det lätt, som någon klok person sagt. Tobias anslöt till Karamell i maj och har framför allt fokuserat på att jobba med min webbplats. Han har en tidsbegränsad anställning till att börja med och min förhoppning är att kunna erbjuda honom en fortsättning till hösten. För jobb, planer och idéer finns! Det är dessutom så roligt att ha någon att bolla tankar och idéer med för att inte tala om sällskapet. Just sällskap har en ju varit lite undernärd på senaste året.

Avstämning mot målen

Jag kan bocka av ett av mina aktivitetsmål och är dessutom väldigt nära mål på ytterligare ett, så snart 2/3 avklarade där. Av mina ekonomiska mål har jag bockat av ett och det känns som att samtliga kommer att kunna bockas av under Q3. Jag berättade i förra rapporten att jag funderar på vilken utbildning jag ska välja för året, har inte funderat klart där ännu. Lutar åt något inom facilitering och moderering.

Det har gått lite sämre med fokuset glädje och balans under Q2. Jag har känt mig trött och sliten och saknat energi. Det har verkligen märkts att pandemin har satt sina spår för mig när det kommer till energi. Jag är en social person som gillar att omge mig med andra människor, helst i samma rum, för att bli inspirerad och känna lust. Det digitala rummet är guld värt men jösses mössa vad jag längtar efter att få ses på riktigt!

Förhoppningen är att sommaren bjuder upp till dans och att jag kan få in några goda vanor som gynnar det där energitillskottet jag så gärna vill ha.

Halvåret i siffror

Siffrorna ser fortsatt bra ut.

Omsättning: 53 % av mitt årsmål
Kostnader: 45 % av beräknade kostnader
Resultat: 54 % av mitt årsmål

Det känns bra att ligga lite över på omsättningen eftersom jag är ledig hela juli vilket betyder 0 i inkomster för den månaden. Samma gäller för resultatet, skönt att ligga lite över när man vet att semestern stundar. Och att kostnaderna ligger under beräknat gör ju ingenting!

Vad har jag lagt min tid på?

Precis som under Q1 är kunduppdrag det jag lagt mest tid på, cirka 87 %. De övriga 13 % har jag lagt på Karamell/mig själv där ungefär 45 % av tiden har ägnats åt administration och sociala medier. Inför Q2 tänkte jag att jag skulle lägga mer tid på marknadsföring än tidigare vilket inte blev fallet. Det är något jag tar med mig framåt, att bli bättre på att avsätta tid för det. Framför allt vill jag skriva mer, med siktet inställt på matiga blogginlägg.

Styrelsemöte med bästa yrkesnätverket Komuneco, som jag gärna ägnar en del av min tid åt 🙂

Vad händer framåt?

Alldeles strax är det dags att ta semester! Idag stänger jag ner kontoret, sätter autosvar på mejlen och jobbnumret på ljudlöst. Några av mina företagarkollegor undrar hur jag vågar stänga ner och av men för mig är det en nödvändighet. Jag behöver tid då jag känner mig helt ledig och utan måsten (det är dessutom då jag blir som mest kreativ, så det kan hända det blir jobb under parasollet ändå!). I autosvaret står det att man gärna får skicka mig ett sms om det gäller förfrågningar inför hösten så återkommer jag och ser jag att det verkar vara något viktigt telefonsamtal jag missat ringer jag självklart upp.

Ser fram emot fler glassar med vattnet och solen som sällskap!

Kikar vi på hösten så fortsätter mina löpande uppdrag att rulla på. I september avslutar jag ett projekt jag arbetat med i varierande grad sedan 2019. Känns lite vemodigt eftersom jag har en så grym projektkollega men samtidigt öppnar det upp för andra spännande möjligheter. Kanske blir det något av de två offerter som jag inte fått svar på ännu.

Jag har fått förtroendet i ett nytt formgivningsuppdrag för Funka Mera och jag fortsätter ett pågående arbete med en grafisk profil. Bland annat. Det finns flera roliga saker att se fram emot!

Hur har ditt Q2 varit? Dela gärna med dig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hanna

Hej och välkommen till Karamells värld av kommunikation!

I den här bloggen delar jag med mig om tips och tankar kring kommunikation, varumärke, grafisk formgivning och företagande.

Jag som driver Karamell kommunikation heter Hanna Wallgren och är kommunikationsstrateg och grafisk formgivare.

Förutom bloggen har jag också ett e-brev du kan prenumerera på, där du får ta del av kunskap, inspiration och spaningar om kommunikation i olika former.

Populära inlägg

Att göra en NÖHRA

En modell jag ofta använder i såväl mina kunduppdrag som för egna behov är NÖHRA-modellen. Det är ursprungligen en modell som används inom coaching men

Karamells kvartalsrapport Q1 2021

Även om jag är en väldigt gul-röd person (om vi pratar den omdiskuterade disc-analysen) i mitt jobb så är jag nog liiite blå också. Jag

Vad gör jag som kommunikationsstrateg?

Kommunikatör, kommunikationsstrateg, webbredaktör, producent, marknadskommunikatör, internkommunikatör, digital kommunikatör, kreatör, redaktör, informatör – ja listan på titlar inom kommunikatörsyrket kan göras lång. Men vad gör egentligen