Som komplement till ditt strategiska kommunikationsarbete behöver du säkerställa att din visuella kommunikation bidrar till det du vill åstadkomma. Visuell kommunikation skapar intryck och förväntningar. Den bygger upp känslor hos dina målgrupper och i högre grad än du tror påverkar den målgruppernas vilja att köpa av eller anlita just dig. Låt mig beskriva detta med två exempel!

Exempel 1: En logotyp för ett byggföretag

På bilden ser du en logotyp som jag tagit fram för detta exempel. Namnet talar om vad företaget arbetar med och stöds dessutom av illustrationen av ett hus. Vi kan anta att Kalles Bygg bygger hus. Den blå färgen inger förtroende och stabilitet och det robusta typsnittet säger oss att det här företaget vet vad de sysslar med. Visst känns det som att den skulle fungera för ett byggföretag? Håller du med?

Men, om logotypen istället skulle se ut såhär:


Vad känner och tänker du då? Här är nästan ingenting lika självklart. Vi förstår att de bygger något, men vad? Lekparker, leksaker eller kanske hinderbanor? Det finns igen illustration eller ikon som talar om för oss vad det kan handla om, den rosa färgen känns inte alls typisk för ett byggföretag och det snirkliga typsnittet kan nästan kännas oseriöst i sammanhanget.

Var medveten om vilka känslor och associationer du vill skapa

Det rosa logotypen måste inte vara fel. En logotyp för ett byggföretag skulle kunna se ut så. Men det man måste vara medveten om ifall man väljer den vägen är vilka känslor och associationer det skapar hos sina målgrupper. Skulle dessa loggor dyka upp bredvid varandra, exempelvis i en företagskatalog, är det troligt att en större andel skulle välja företaget med den blå logotypen helt enkelt för att den är enklare att förstå och känns mer förtroendeingivande vid första kontakten.

Exempel 2: Ett informationsbrev från din bank

Här har jag gjort ett fiktivt exempel på ett informationsbrev från en bank. Banker lever i hög grad på att du som kund har förtroende för dem så det är väldigt viktigt att deras kommunikation andas förtroende och seriositet. Det här brevet är snyggt och prydligt och följer den grafiska profilen. Visst skulle det kunna komma från en bank?


Skulle det istället se ut som brevet nedan, vad händer i dig då? Jag tror att du skulle dra öronen åt dig och fundera på om det var någon skojare i farten. Och det kan det vara, men det kan lika gärna vara en medarbetare i banken som fått i uppgift att skriva och skicka ut ett informationsbrev men inte informerats om att det finns en viss mall som ska följas. Medarbetaren har säkerligen gjort sitt bästa och varit kreativ med sina bästa intentioner. När brevet landar hos mottagaren blir det dock lite tokigt, eller hur?

Så slutsatsen är…

En anpassad, tydlig och konsekvent grafisk profil som skapar de känslor och associationer du vill är viktigt. Dels för att skapa förtroende dels för att skapa igenkänning för ditt varumärke. Därför ska allt kommunikationsmaterial du använder i ditt företag följa ditt företags profil.


Är det dags för dig att uppdatera ditt företags profil? Jag hjälper dig!