Så avgör du om det är en nyhet eller inte

Så kan du avgöra om det är en nyhet eller inte
[et_pb_section][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text]

Det är ganska ofta man blir hemmablind i sin verksamhet när vardagen rullar på och allt och inget händer på samma gång. Det är lätt att tänka att det som händer hör till ”det vanliga” och att det är så som det ska vara. Och så är det oftast. Men, det finns också en hel del som händer som är värt att berätta för andra om! Dels kan du göra det genom sociala medier och din webbplats, men du kan också göra det genom att nyhetsvärdera och tipsa press och media för att få publicitet kring din verksamhet. Här finns det helt klart utvecklingspotential för såväl stora som små, att skapa fler nyheter!

Ställ dig två frågor

Men hur vet du då om det du har att berätta är en nyhet eller inte? Det enklaste sättet att ta reda på det är att ställa dig själv två frågor.

  1. Hör det jag har att berätta om till något som ligger utanför min löpande/ordinarie verksamhet?
  2. Sitter jag på svar som jag vet att media suktar efter?

Svarar du ja på någon av dessa frågor – då har du med största säkerhet material för en nyhet.

Exempel på nyhetsstoff

  • Utmärkelser och certifieringar
  • Statistik kopplat till branschområdet
  • Analyser som visar på nya insikter
  • Krissituationer
  • Nya medarbetare på speciella poster
  • Förvärv/försäljningar
  • Nya produkter/tjänster
  • Förändringar som har stor påverkan t.ex. på verksamheten, för medarbetarna eller för samhället

Om du kommer fram till att det är en nyhet du sitter på, tveka då inte att dela med dig av den! Du kan skriva om den på din webbplats eller blogg, dela den i sociala medier och skicka den som pressmeddelande till lämpliga nyhetsredaktioner. Läs gärna mitt inlägg ”5 anledningar att skicka pressmeddelanden” om du funderar på varför du ska använda dig av pressmeddelanden.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Hej och välkommen till Karamells värld av kommunikation!

I den här bloggen delar jag med mig om tips och tankar kring kommunikation, varumärke, grafisk formgivning och företagande.

Jag som driver Karamell kommunikation heter Hanna Wallgren och är kommunikationsstrateg och grafisk formgivare.

Förutom bloggen har jag också ett e-brev du kan prenumerera på, där du får ta del av kunskap, inspiration och spaningar om kommunikation i olika former.

Fler inlägg från bloggen