Vilka färger passar ditt varumärke?

Färger är en viktig del av ditt varumärkes visuella uttryck. Dina färger ska, precis som din övriga profilering, bidra till rätt känslor och associationer för ditt varumärke.

Färgpsykologi – ett eget språk

En bra början är att läsa på om färgers psykologi. Exempelvis signalerar blått säkerhet, harmoni och renlighet medan grön ofta förknippas med hälsa, miljö och hållbarhet. Röd är en färg som skapar uppmärksamhet och handlingskraft. Orange står för energi, vitalitet och välkomnande. Lila, som är primärfärgen för Karamell, signalerar kreativitet och lekfullhet. Den används också i kungliga sammanhang.

Färgen ska ge dina potentiella kunder ”rätt” intryck första gången de ser dig.

  • Vilka färger representerar ditt varumärkes personlighet?
  • Vilka färger passar för dina tjänster och produkter?

Våga sticka ut även med färg

Det kan vara lätt att gå i fällan att välja samma färg som sina konkurrenter, du kanske tänker att det är ett säkert kort. Men, jag skulle vilja säga – våga sticka ut, välj en annan färg! Om din största konkurrent eller de flesta av dina branschkollegor har grön som färg då väljer du kanske orange.

Exempel: Ditt företag säljer outdoorkläder. Du gör en research som visar att de flesta i branschen använder någon nyans av grön. Du vill att ditt varumärke ska vara välkomnande och andas gemenskap. Du väljer färgen orange.

Många starka varumärken har två färger i sin profil. Exempelvis Coca Cola, Gekås och John Deere. Det finns ingen fast regel för hur många färger du kan ha men 2-6 färger brukar vara lagom. Det viktiga när du väljer fler är att de passar tillsammans. Du kan tänka primärfärger (mitten), sekundärfärger (till höger) och komplementfärger (till vänster), som i exemplet nedan.

Naturen brukar vara bra på färgsättning och är ofta en inspirationskälla för mig. Dock finns det färginspiration nästan över allt! Jag tittar ofta på hus, mönstrade klinkerplattor och på olika klädstilar.

Bild av Wild_Dog_Dingo / pexels.com, färgutsnitt av Karamell

Vilka färger tilltalar dig och din kund?

Först och främst bör färgvalet utgå från vad du tror kommer att passa ditt varumärkes personlighet och den som är din tilltänkta kund. Den som ska välja just ditt varumärke, dina produkter eller tjänster. Men, om du är soloföretagare tycker jag inte att det är fel att också låta din personlighet skina igenom i färgvalet.

Ta en stund och reflektera – vilka färger använder de varumärken som du handlar av? Varför tror du att de gjort de färgval de gjort?

Om du vill ha hjälp att sätta färg på ditt varumärke – hör av dig!

Hej och välkommen till Karamells värld av kommunikation!

I den här bloggen delar jag med mig om tips och tankar kring kommunikation, varumärke, grafisk formgivning och företagande.

Jag som driver Karamell kommunikation heter Hanna Wallgren och är kommunikationsstrateg och grafisk formgivare.

Förutom bloggen har jag också ett e-brev du kan prenumerera på, där du får ta del av kunskap, inspiration och spaningar om kommunikation i olika former.

Fler inlägg från bloggen