Guide: Så skriver du ett pressmeddelande

Ett vällskriviet pressmeddelande kan bli en publicerad nyhet

Om du inte redan skickar pressmeddelanden är det dags att börja nu! Alla företag, stora som små, har publicitet att vinna på att skicka pressmeddelanden. Att skriva ett pressmeddelande är inte rocket science, men det finns saker att tänka på. I det här inlägget går vi igenom hur du gör.

Detta ska pressmeddelandet innehålla

Ett pressmeddelande bör minst bestå av punkterna nedan. Du kan också skicka med bonusmaterial. Pressmeddelandet ska helst rymmas på ett A4.

  1. En intresseväckande rubrik, helst på en rad, som sammanfattar nyheten.
  2. En sammanfattande ingress på 3-4 rader som kort beskriver nyheten.
  3. Brödtext på 3-4 stycken som berättar hela nyheten.
  4. Uttalanden/kommentarer från någon på företaget/i organisationen.
  5. Kontaktuppgifter (namn, titel, telefonnummer, e-post) till någon som kan svara på frågor om nyheten.
  6. Kort presentation av företaget (kallas ofta för boilerplate).

Tänk såhär när du ska skriva pressmeddelandet

Men! Det är nästan alltid lättare att arbeta sig nedifrån och upp i ordningen när man ska skriva pressmeddelandet.

  1. Vilka är vi? Skriv en kort presentation om ert företag, max 3-4 rader. Tänk att du ska göra en hisspitch om företaget.
  2. Vem hos oss kan svara på frågor om nyheten? Ofta finns någon som har ett direkt samband med nyheten som är lämpad för detta.
  3. Ofta (inte alltid) är personen i förra punkten också den som gör uttalanden i pressmeddelandet. Låt personen säga något kärnfullt. Här kan du vara subjektiv och skriva tyckanden. Avsluta med ”… säger Namn Efternamn, titel”.
  4. Vad är nyheten? Skriv ner allt du vill ha med. Sedan stryker du, lägger till och drar ifrån. Undvik reklam och sälj i texten, var saklig och så objektiv du kan. Strössla inte med förskönande adjektiv.
  5. Hur skulle du sammanfatta nyheten om du bara hade 15 sekunder på dig? Detta är din ingress! Markera ingressen genom att exempelvis göra den i fet stil.
  6. Vad hade du sagt för att få någon annan nyfiken på det du har att berätta, som en hook? Det är din rubrik!

Och! En sista grej. Skriv ALLTID nyheten i tredje person. Hela pressmeddelandet ska kunna kopieras utan redigering av redaktionen du skickar det till.

PS 2. Korrekturläs, korrekturläs, korrekturläs. Och korrekturläs en gång till. Och be någon annan att korrekturläsa.

>> Funderar du på vad som är en nyhet? Jag hjälper dig att reda ut om du sitter på en nyhet eller inte.

>>Fortfarande inte övertygad om att du ska skicka pressmeddelanden? Här får du 5 anledningar att fundera över!

Vill du ha hjälp med att tänka kring hur du kan dra nytta av pressmeddelanden och hur du ska skriva dem? Hör av dig!

Hej och välkommen till Karamells värld av kommunikation!

I den här bloggen delar jag med mig om tips och tankar kring kommunikation, varumärke, grafisk formgivning och företagande.

Jag som driver Karamell kommunikation heter Hanna Wallgren och är kommunikationsstrateg och grafisk formgivare.

Förutom bloggen har jag också ett e-brev du kan prenumerera på, där du får ta del av kunskap, inspiration och spaningar om kommunikation i olika former.

Fler inlägg från bloggen