Varumärkespositionering – särskilj ditt varumärke från andra

Oavsett om du arbetar aktivt med att bygga ditt varumärke eller inte kommer andra att tycka och tänka något om det – så ditt varumärke existerar ändå. Därför tycker jag att du har allt att vinna på att medvetet och eftertänksamt arbeta med ditt varumärke.

Att jobba aktivt med ditt varumärke handlar om att berätta om och visa vem du är, hur du är och vad du står för. Det handlar om att personifiera ditt företag och låta det bli mänskligt och att särskilja dig från andra inom samma bransch.

Genom att du är tydlig med vem du är attraherar du lättare och snabbare de som du kan och vill hjälpa med din vara eller tjänst. När allt och alla skapar varumärket och vi översköljs med mer än 5000 budskap per dag kommer de långsiktiga vinnarna att vara de som är mest relevanta och intressanta.

Vad är varumärkespositionering?

Särskiljning kallas också positionering. Att ta en position på den marknad där du är aktiv och ha något som skiljer dig från de andra. Att bestämma dig för vad du vill att dina målgrupper ska tycka, tänka och känna om dig – att bestämma vad du vill vara ihågkommen för i relation till dina konkurrenter, eller branschkollegor om du vill kalla dem det.

När du vet vad du står för, vad du vill, förstår vilket problem eller behov du löser för din kund och hur du gör det annorlunda från någon annan som gör samma sak kan du skapa en mer effektiv kommunikation.

Att hitta din varumärkesposition behöver inte vara komplicerat. Du kommer långt genom att försöka förstå din marknad, se var du kan sticka ut och sedan kommunicera det om och om igen.

Exempel: Apple-datorer kontra PC-datorer

Vad tänker du på när du tänker på en person som har en Apple-dator? Jag tänker på någon som jobbar kreativt eller vill ha något med premiumkänsla. Någon som vill ha mer än bara den funktionella lösningen, någon som vill ha något som sätter status.

En helt annan bild dyker upp hos mig när jag tänker på en PC-användare; någon som arbetar mer administrativt och inte sällan använder flera delar i M365-programmen. Någon som vill ha funktion före design och som söker något prisvärt.

Håller du med?

Skillnaderna mellan dessa två varumärken är resultatet av deras avsiktliga och strategiska varumärkespositionering.

Gör en konkurrentanalys

För att förstå hur du kan särskilja dig och positionera dig på marknaden behöver du ta dig en titt på de som du konkurrerar med. Dels kan du titta på de som löser problemet eller behovet på samma sätt som dig dels på de som löser samma problem och behov men med en annan lösning.

  • Hur kommunicerar de? Hur verkar de särskilja sig? Besök deras webbplats och se om du hittar något som sticker ut, antingen i deras budskap och texter eller i deras visuella kommunikation.
  • Visar de upp vilka kunder de har? Ser det ut som att de verkar positionera sig mot en specifik bransch eller målgrupp?
  • Har de nyhetsbrev? Signa upp dig som prenumerant och läs några nyhetsbrev för att få en bättre uppfattning om dem.
  • Kolla vad de gör i sociala medier.

Om du har möjlighet, gör gärna en marknadsundersökning och ställ frågor så att du förstår hur dina konkurrenter upplevs av andra.

Hitta din sweetspot

När du har en bild av hur dina konkurrenter särskiljer sig – försök förstå hur du kan särskilja dig och var din position, din sweetspot, skulle kunna vara. Kan du göra eller erbjuda något som andra inte gör? Kan du göra något som andra gör ännu bättre? Gör de något som du absolut inte vill eller kan göra?

Exempel: Venus kontra Estrid

Innan jag startade företag hörde jag inte allt för sällan att man måste göra något unikt i sitt företag, annars var det ingen idé att starta. Jag förstod inte hur det skulle gå till, alla som startar företag kommer ju knappast med innovationer. Vilket i princip är det enda sättet du kan vara helt unik på idag. Men, så skönt att förstå att man kan göra något som någon annan redan gör – och ändå bli framgångsrik. Alla företag, och varumärken, är ju unika i sig. Det finns en plats för oss alla, om vi är beredda att göra jobbet.

För att exemplifiera detta lägger jag in texter från två olika varumärken som säljer rakhyvlar för kvinnor.

Venus – fokus på den kvinnliga kroppen

Hos Venus har varje rakhyvel vi skapat designats för att anpassa sig till den kvinnliga kroppen och med både passion och förståelse över vad som ska ingå i en kvinnlig rakhyvel är det ingen överraskning att Venus idag är nummer 1 i världen inom kvinnlig rakvård.

Estrid – fokus på etik och hållbarhet

Estrid erbjuder veganska och cruelty-free rakhyvlar och tillbehör för alla. Samtliga av produkterna är veganska och rakhyvlarna är gjorda i rostfritt stål för att hålla hela livet. Att välja Estrid är att välja ett bättre alternativ för din kropp, våra djur och vår planet.

Dont be afraid of being different, be afraid of being the same as everyone else

Att ha ett varumärke som på något sätt sticker ut är en fördel mot att se ut eller göra som alla andra. Du blir ihågkommen. Med det sagt så ska det också sägas att varumärken kan utvecklas och förändras och den position som du väljer att ta idag kanske är en annan om några år.

Vill du ha hjälp med att positionera ditt varumärke? Let me be your varumärkeskonsult 🤩.

Hej och välkommen till Karamells värld av kommunikation!

I den här bloggen delar jag med mig om tips och tankar kring kommunikation, varumärke, grafisk formgivning och företagande.

Jag som driver Karamell kommunikation heter Hanna Wallgren och är kommunikationsstrateg och grafisk formgivare.

Förutom bloggen har jag också ett e-brev du kan prenumerera på, där du får ta del av kunskap, inspiration och spaningar om kommunikation i olika former.

Fler inlägg från bloggen