Strategisk kommunikation säger jag att jag arbetar med. Vad är det då? Jo, det kan ju vara en rad olika saker. Det som jag lägger in i strategiskt är att det handlar om att lägga upp en långsiktig plan för att nå uppsatta mål på det mest fördelaktiga sättet man kan utifrån de förutsättningar man har. Under våren har jag haft flera uppdrag där jag hjälpt kunder med att ta fram en strategi för kommunikation i digitala kanaler. Jag tänkte därför beskriva hur min arbetsprocess ser ut, när jag arbetar med ett sådant uppdrag. Häng med!

Arbetsprocessen i sex steg

1. Varför ska ni finnas i digitala kanaler?

Jag börjar alltid med frågan varför. Varför ska ditt företag finnas i de digitala kanalerna? Vad är syftet och vad är målet? Många svarar ”för att man ska finnas där”. Det svaret duger inte! För att kunna få effekt på det du gör i dina sociala kanaler behöver du veta varför du gör det och vad du vill uppnå. Det kan finnas flera syften och mål. Exempelvis kan du ha ett syfte att utöka din kundtjänstnärvaro med målet att minska inkommande samtal.

2. Image & profil

Vilken bild finns av er idag och vilken bild vill du bygga framåt? Hur ska ni upplevas? Hur låter ni? Vilka uttryck använder ni? Ska ni använda emojis?

3. Vilka vill ni nå?

Vilka är det ni vill nå, vilka målgrupper vänder ni er till? Vilka behov och utmaningar har de? Hur mycket vet ni om dem eller kan ta reda på för att bli så träffsäkra som möjligt i kommunikationen?

4. Vad ska ni prata om?

När vi vet varför ni ska finnas i digitala kanaler och vilka ni vill nå kan vi börja fundera på innehållet. Vad är det ni ska prata om? Hur får ni det ni vill/behöver säga att lira med det som målgruppen vill ha? Så att ni kan skapa målstyrt men samtidigt engagerande innehåll som människor vill ta del av (spoiler – du behöver skapa värde). Vi pratar innehållskategorier, innehållsformat och #hashtags bland annat.

5. Var ska ni finnas?

I vilka kanaler finns era målgrupper? I vilka kanaler ska ni finnas? Hur många kanaler klarar ni av att hantera?

6. Hur gör ni det?

Hur:et handlar dels om planering av innehåll (se ett tidigare inlägg om innehållsplan), så att ni vet vad vi ska producera. Det handlar också om hur ni hanterar de digitala kanalerna praktiskt, alltså vem gör vad. Och sist (men absolut inte minst!) handlar det om att bestämma hur ni mäter det ni gör för att kunna stämma av att ni tar er dit vi vill.

När strategin är klar väntar det stora jobbet

Sådär! Efter de här sex stegen har ni en bra grund att utgå ifrån. Det allra största jobbet ligger dock framför er, det med att omsätta strategin i praktiken. För en strategi är ingenting värd om den inte får saker att hända. Bilden här nedan (klicka gärna för att förstora) är ett exempel på hur man kan komprimera ihop strategin till en grafisk översiktsbild (allt kommer inte med i denna men det är inte heller meningen). Jag brukar uppmana mina kunder att sätta upp en sådan, alternativt spara, på ett centralt ställe där de som arbetar med er kanaler ständigt kan se den och påminnas.

Och, inte att förglömma! För mig är det oerhört viktigt att du som kund/uppdragsgivare är delaktig i processen och med att ta fram strategin. Jag gör inga ”skrivbordsprodukter” där jag sitter på egen kammare och skriver ihop något som jag tror är bra för er – just för att det sällan blir bra. Din/er delaktighet är superviktig för att fortsättningen, när strategin ska verkställas, blir så bra som möjligt.